Jak kolor czerwony na nas wpływa?

Kolor i barwa – czym się różni?

Cześć, jako, że jest to pierwszy materiał związany z odbiorem kolorów pozwolę sobie na omówienie czym jest kolor, czym różni się od barwy a także podział kolorów na grupy.

Kolor to światło, które odbija się od powierzchni, przedmiotu bądź czegokolwiek. Wpływ na to jak postrzegamy jakiś kolor ma kolor, który go otacza, przykładowo można zobaczyć drobną różnice, gdy będziemy patrzeć na zielony okrąg na białym tle i zielony okrąg na czerwonym tle. Wtedy można bardzo łatwo to zobaczyć, często takie różnice pojawiają się też na różnych odcieniach szarości.

Przejdźmy do tego dlaczego kolor i barwa to nie to samo. Ciekawostką jest, że oba te słowa w języku polskim są synonimami i oznaczają to samo, lecz bardziej zaznajomieni z tematem mówią o tym, że kolory podstawowe są trzy, reszta jest tworzona przez mieszankę tych podstawowych. O barwie mówi się jako o doświadczeniu zmysłowym, więc można powiedzieć, że my zajmować będziemy się właśnie znaczeniem barw, ale na potrzeby tego materiału będę stosował te nazwy zamiennie.

Jest kilka podziałów barw, zacznijmy od prostych i złożonych. Barwy proste to barwy, które można otrzymać po rozszczepieniu światła białego. Natomiast barwy złożone są to barwy, które powstają po zmieszaniu barw prostych.

Następnym podział to achromatyczne – takie które nie posiadają dominanty barwnej, czyli: biały, czarny i szarości, chromatyczne zaś to kolory, w których można dostrzec dominantę, czyli wszystkie kolory wyłączając barwy achromatyczne.

Kolejny podział to barwy podstawowe i pochodne, barwy podstawowe są zestawem trzech barw (żółta, czerwona i niebieska) których nie będziemy mogli uzyskać poprzez pomieszanie innych barw, barwy pochodne natomiast są również zestawem trzech barw, lecz takich, które uzyskujemy przez połączenie dwóch barw podstawowych są to: pomarańczowy, fioletowy i zielony.

Ostatnim podziałem, który dziś po krótce omówię są barwy ciepłe i zimne, barwy ciepłe są to barwy od purpury do żółtej na podstawowym kole kolorów, dają wrażenie jakby były po prostu ciepłe, barwy zimne to barwy od fioletu do zieleni dające wrażenie zimna.

Czerwień

Na pierwszy rzut idzie barwa czerwona, kolor który może być kojarzony zarówno z niebezpieczeństwem czy wojną, ale może oznaczać również miłość w zależności od odcienia może powodować przeróżne skojarzenia. Czerwień ma największy spośród kolorów wpływ na psychikę. Jest kolorem przykuwającym uwagę, więc świetnie się będzie sprawdzać w reklamach, ale o tym później. Czerwień szczególnie w średniowieczu był barwą królewską. W dzisiejszych czasach jest raczej kojarzony z pozytywnymi uczuciami takimi jak miłość, czy święto zakochanych np. czerwona róża, czy serce. Czerwień jest najgorętszą z barw, od bardzo dawna jest uznawana za kolor życia, a w niektórych językach oznacza piękno. Często jest kojarzony z organizacjami charytatywnymi np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.

Ciekawostką jest, że w Japonii czerwień jest symbolem bohaterstwa, natomiast w Chinach jest symbolem mocy i szczęścia. W koncepcji Yin i yang czerwień jest symbolem siły, jasności i energii.

Czerwień to dynamika

Często można usłyszeć stwierdzenia, że ten samochód musi być szybki, do tego przyzwyczaiły nas różne marki samochodów produkujące naprawdę szybkie samochody, stosując właśnie kolor czerwony. Można to zaobserwować na podstawie Ferrari, większość modeli tej firmy wychodzi z fabryki właśnie w takim kolorze, i to wcale nie jest dziwne, bo tak właśnie kojarzy się czerwień z szybkością, dynamiką i agresją. Żeby dynamizm był jeszcze bardziej widoczny często stosuje się zabieg polegający na łączeniu czerwieni z mocną czernią. Można to zauważyć w produktach skierowanych do mężczyzn. Patrząc na kampanie marketingowe wcześniej wspomnianych producentów samochodów można zauważyć stosowanie takiej taktyki.

Zagrożenie, niebezpieczeństwo

Czerwień często wykorzystywana jest do oznaczania miejsca, w którym występuje zagrożenie np. znak produktu łatwopalnego ma dobrze widoczny obrys w kolorze czerwonym. Znaki w tym kolorze są stosowane między innymi do informowania, że w tym miejscu znajduje się alarm pożarowy. Czerwień kojarzony jest także ze strażą pożarną, która często pozbywa się zagrożeń w postaci ognia, który przecież też kojarzy się z kolorem czerwonym i jest bardzo niebezpiecznym zagrożeniem. Wśród twórców gier komputerowych także możemy zauważyć stosowanie koloru czerwonego jako coś co ma nas ostrzegać przed zagrożeniem. Jest on używany przy różnych komunikatach ostrzegawczych oraz informacji o ilości życia naszej postaci, gdy zmniejszy się do krytycznego stanu to zmienia kolor najczęściej z zielonego na czerwony właśnie.

Kobiecość

Na pewno kolor czerwony można nazwać także kolorem bardzo kobiecym. Jest kojarzony z miłością i namiętnością. Łącząc kolor czerwony w małych ilościach z bielą można otrzymać także efekt elegancki, ale również zaciekawiający. Często widząc u kobiety czerwoną sukienkę myślimy o niej jako o kobiecie pewnej siebie i takie też jest kolejne skojarzenie koloru czerwonego. Czerwień jest także ulubionym kolorem kilku projektantów mody, przykładowo Valentino w 2008 r. gdy organizował pożegnalny pokaz, który zakończył się wyjściem na wybieg kilkunastu modelek w czerwonych sukienkach.

Wykorzystywanie w marketingu.

Czerwień zachęca do działania przez co jest często używany przez firmy, które potrzebują, żeby użytkownik zrobił coś konkretnego np. przeszedł do kontaktu, bądź kupił produkt. Warto zauważyć, że zdarza nam się widzieć na witrynach sklepowych napisy promocja właśnie w kolorze czerwonym bądź na czerwonym tle. Czerwień bardzo mocno wyróżnia się spośród innych kolorów właśnie, dlatego przy tworzeniu reklam jest on często używany.

Odcienie

Różne odcienie czerwoności mogą mieć różne znaczenie, przykładowo mocna czerwień kojarzy nam się od razu z krwią, jest też symbolem Chrystusa i męczeństwa oraz gniewu i frustracji. Bardzo ciemna czerwień jest symbolem władzy, często używana przez królów, to też kolor luksusu. Jasnoczerwony odcień symbolizuję natomiast miłość i radość, czerwień o małym nasyceniu czyli róż oznacza delikatność, romantyzm i lekkość, ale o tym kolorze w innym materiale.

Zakończenie

Czerwony jest kolorem, który posiada niezwykle dużo symbolik, ale wszystko i tak zależy od tego z jakim kolorem zostanie połączony, jaki jest odcień czerwonego i w końcu w jakim kontekście zostanie użyty. Trzeba natomiast pamiętać, że jeżeli szukamy elegancji to nie możemy przesadzić z ilością czerwieni, a jeżeli szukamy koloru dla produktu premium, jak najbardziej możemy użyć bardzo ciemną czerwień.